Friss Információk

Kötelező Cégkapu regisztráció

 

Mi a célja a cégkapus szolgáltatásnak?

A Szolgáltatás elsődleges célja az, hogy az elektronikus kapcsolattartásban biztosított legyen a küldemények biztonságos küldése és fogadása (kézbesítés) az elektronikus kapcsolattartásban résztvevő szervezetek és hatóságok számára.

Bővebben: 

-          hogy az Igénybe vevő elektronikus ügyintézést biztosító szervek számára biztonságos kézbesítési szolgáltatáson keresztül küldeményeket tudjon feladni a biztonságos kézbesítési szolgáltatásra vonatkozó szabályok szerint,

-          az elektronikus ügyintézést biztosító szervek küldeményeit a biztonságos kézbesítési szolgáltatásra vonatkozó szabályok szerint fogadni tudja és

-          a küldött és fogadott küldemények tárolása biztosított legyen.

A Szolgáltatáson keresztül az Igénybe vevők a papír alapú levelezésnek megfelelően, egyszerűen szerkeszthető felületen tudják küldeni és fogadni küldeményeiket.

A Cégkapu megkönnyíti a szervezetek és az elektronikus ügyintézést biztosító szervek közötti kapcsolatfelvételt, hiszen minden kézbesítésre szánt küldemény a gazdálkodó szervezet által igényelt, biztonságos, hiteles tárhelyre érkezik. A Cégkapu lehetővé teszi, hogy a szervezet minden érdekeltje egy helyen férjen hozzá a szervezet hivatalos levelezéséhez, ezen belül azonban a szervezetnek lehetősége van, hogy az egy „postaládába” érkező küldeményeket jogosultsághoz kösse, és adott küldemény kizárólag a megfelelő jogosultsággal rendelkező munkatársak által váljon elérhetővé.

Mit kell tennie a cégeknek, és kötelező-e a kis cégeknek is?

Az új előírás mérettől függetlenül minden cégre vonatkozik. Ehhez „csak” a cégkapu regisztrációt kell elvégezni.

Mikorra kell elvégezni a cégkapus regisztrációt, mikortól indul „élesben” az új szolgáltatás?

A regisztrációt 2017. augusztus 30-ig kell elvégezni, annak ellenére, hogy a cégkapun keresztüli kommunikáció csak 2018. január 1-től lesz kötelező.

Kell-e cégkapus regisztráció az egyéni vállalkozóknak is?

Nem. Az egyéni vállalkozók számára továbbra is az ügyfélkapu szolgál az elektronikus kapcsolattartásra.

Kell-e cégkapus regisztráció az egyesületeknek, alapítványoknak?

A törvény értelmezésé szerint az alapítványok és egyesületek Cégkapus regisztrációja is kötelező.

Szakmai körökben felmerült, hogy vajon ez a feladat újabb könyvelői feladat lesz-e, avagy az ügyvezető, cég képviseletére jogosult személy feladata-e.

Nem kérdéses, hogy kinek a feladata a cégkapu-s regisztráció elvégzése, hiszen az arról szóló (451/2016. (XII.19.) Korm. rendelet – továbbiakban Korm. rendelet – egyértelműen fogalmaz e területen:

„89. § (2) Gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu-regisztrációt a gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult természetes személy kezdeményezheti.”

Emiatt  ezt a feladatot az adott cég könyvelője nem végezheti el – akár külön díjazás mellett sem– viszont a regisztráció elvégzésében segítjük ügyfeleinket, azonban e kötelezettséget  helyettük nem tudjuk megtenni, hiszen egy könyvelő nem jogosult a gazdálkodó szervezet nevében eljárni!

Felmerülhet a kérdés, hogy mi van, ha az ügyvezető nem nézi a leveleit, és azokat nem továbbítja könyvelője, ügyvédje felé.

Mivel – a Korm. rendelet értelmében – van lehetősége mindenkinek, hogy a kapcsolattartásra jogosult további felhasználókat regisztráljon, így elejét vehetjük a problémának, ha a regisztrációt követően a cégkapu megbízott (ügyvezető) cégkapu-ügyintézőként regisztrálja könyvelőjét, ügyvédjét.

Mi a helyzet akkor, ha valakinek megszűnik az ügyvezetői, képviseleti jogosultsági státusza?

A Korm. rendelet 89. § (11) bekezdése értelmében a gazdálkodó szervezet a cégkapumegbízott jogosultságának megszűnéséről 5 munkanapon belül, az új cégkapumegbízott bejelentésével egyidejűleg köteles bejelenteni ezt a tényt. – íme tehát egy újabb kötelezettség azoknál a vállalkozásoknál, ahol például tulajdonosváltás történik. Érdemes megjegyezni ezt az új feladatot is…

 

Hogyan történik a cégkapu regisztráció?

A cégkapu regisztráció erről az oldalról indítható: https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/regisztracio/nyitooldal.html

A regisztráció folyamatáról részletes útmutató érhető el az alábbi linken, mely lépésről lépésre tartalmazza a teendőket:

http://ekozig.mo.hu/sites/default/files/Cegkapu_regisztracio_alkalmazas_felhasznaloi_leiras.pdf

A regisztráció – amennyiben rendelkezünk ügyfélkapuval – legfeljebb 1-2 percet vesz igénybe.


Kérünk minden kedves céges ügyfelünket, hogy a fentieknek megfelelően határidőben járjatok el!

Ha szükségesnek tartjátok, előzetes egyeztetés alapján segítünk!

 

Ócsa, 2017. július 20.

 

                                                                                           Sponga Károlyné

                                                                                              ügyvezető